RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ?

RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ? - Hallo sahabat WAH KABAR, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ?, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Aneh, Artikel Artist, Artikel Berita, Artikel Celebrities, Artikel Gossip, Artikel Hari Ini, Artikel Kabar, Artikel News, Artikel Singapore, Artikel Socialita, Artikel Today, Artikel Unik, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ?
link : RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ?

Baca juga


RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ?

Akta 355 perlu persetujuan Majlis Raja-Raja
Akta 355 perlu persetujuan Majlis Raja-Raja
Sidang media selepas tamat program ‘Islam as the law of the land’. -Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI
 
KUALA LUMPUR - Rang Undang-undang (RUU) persendirian bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (Akta 355) yang dibawa oleh Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sewajarnya perlu mendapat persetujuan oleh Majlis Raja-Raja.

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim berkata, peranan Majlis Raja-Raja sebagai ketua agama Islam tidak seharusnya dipinggirkan.

“Walaupun dalam Perlembagaan tidak menyatakan sedemikian, tetapi dikatakan bahawa mahkamah syariah mempunyai bidang kuasa setakat mana yang diizinkan oleh mahkamah Persekutuan.

“Tetapi oleh kerana bidang kuasa mahkamah syariah dan mahkamah persekutuan wujud kerana Islam, justeru itu apa-apa perkara berkaitan Islam perlulah dirujuk dahulu kepada Majlis Raja-Raja dan mendapat persetujuan sebelum dimasukkan dalam Perlembagaan,” katanya dalam syarahan bertajuk ‘Islam as the law of the land’ di sini.

Menurutnya, soal itu boleh dihujahkan kerana Majlis Raja-Raja juga mempunyai peranan dan seharusnya menghormati mereka sebagai ketua agama Islam selain ketua agama negara.

“Mereka pun mempunyai peranan masing-masing. Jika tidak kerana mereka, kita tidak merdeka,” katanya.


Demikianlah Artikel RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ?

Sekianlah artikel RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ? kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel RUU355 RAJA DIPINGGIRKAN ? dengan alamat link https://wahkabar.blogspot.com/2017/03/ruu355-raja-dipinggirkan.html

Subscribe to receive free email updates: