Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara

Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara - Hallo sahabat WAH KABAR, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Aneh, Artikel Artist, Artikel Berita, Artikel Celebrities, Artikel Gossip, Artikel Hari Ini, Artikel Kabar, Artikel News, Artikel Singapore, Artikel Socialita, Artikel Today, Artikel Unik, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara
link : Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara

Baca juga


Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara


 PAS BERSEDIA BERTANDING DISEMUA KERUSI
PKR PADA 
PRU 14


-Pak Karamu-
 
 
Usul putus tahalluf siyasi bersama PKR diterima
Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri
 
Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri

ALOR SETAR - Usul memutuskan tahalluf siyasi bersama PKR diterima sebulat suara pada Muktamar Dewan Ulamak Pas Pusat.

Ketua Penerangannya, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri berkata, menyedari bahawa PKR telah melanggar begitu banyak syarat-syarat tahalluf siyasi dengan Pas,  Muktamar Dewan Ulamak Pas Pusat bersetuju mengusulkan agar tahalluf siyasi antara Pas dan PKR diputuskan.

Bagaimanapun katanya, usul tersebut tertakluk kepada keputusan Majlis Syura Ulamak menurut peruntukan perlembagaan parti.

“Usul yang turut diterima sebulat suara, ialah Perdana Menteri Malaysia hendaklah Melayu Muslim dan melengkapi syarat pemimpin Islam.

"Kepimpinan negara adalah amanah menegakkan  Islam selain mentadbir negara dengan agama Islam, sebagaimana disepakati fuqaha dalam Islam," katanya.

Katanya, dalam konteks Malaysia 60.4 peratus rakyat Malaysia adalah  kalangan Muslim Melayu.

"Jawatan Perdana Menteri  merupakan kuasa eksekutif tertinggi yang menjalankan kuasa pentadbiran yang berkuasa menentukan sesebuah pentadbiran sentiasa berasaskan prinsip Islam bagi menegakkan agama," katanya.

Menurutnya, Islam merupakan agama bagi Persekutuan sebagaimana diperuntukkan dalam artikel 3 Perlembagaan Persekutuan yang mesti ditafsirkan dengan maksud Islam sebagai ad-Din.

"Kita mengusulkan agar Pas Pusat menerusi ahli-ahli Parlimennya  mendesak kerajaan Malaysia membuat pindaan Perlembagaan Malaysia supaya jawatan Perdana Menteri hendaklah  hanya kalangan warganegara Muslim berbangsa Melayu yang melengkapi syarat kepimpinan dalam Islam'" katanya.


Demikianlah Artikel Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara

Sekianlah artikel Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Ushul putus hubungan antara PAS dan PKR diterima sebulat suara dengan alamat link https://wahkabar.blogspot.com/2017/04/ushul-putus-hubungan-antara-pas-dan-pkr.html

Subscribe to receive free email updates: