PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP

PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP - Hallo sahabat WAH KABAR, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Aneh, Artikel Artist, Artikel Berita, Artikel Celebrities, Artikel Gossip, Artikel Hari Ini, Artikel Kabar, Artikel News, Artikel Singapore, Artikel Socialita, Artikel Today, Artikel Unik, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP
link : PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP

Baca juga


PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP



KDN panggil Ketua Pengarang Nanyang Siang Pau

11/04/2017 7:34pm


Lukisan kartun yang dianggap menghina Speaker Dewan Rakyat dan Presiden PAS.


PUTRAJAYA - Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah memanggil Ketua Pengarang akhbar harian berbahasa Cina, Nanyang Siang Pau Sdn. Bhd. hari ini berhubung karikatur yang dianggap menghina Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

KDN dalam satu kenyataan berkata, satu Surat Tunjuk Sebab bertarikh hari ini turut dikeluarkan kepada syarikat tersebut di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) 1984.

KDN memberikan tempoh tiga hari kepada penerbit untuk menjawab Surat Tunjuk Sebab tersebut dan tindakan lanjut akan diambil berdasarkan peraturan dan prosedur yang ditetapkan.

“(Karikatur) mungkin memudaratkan ketenteraman awam kerana menggalakkan perasaan niat jahat, perseteruan, permusuhan, kebencian dan prasangka buruk terhadap orang atau kaum lain.

“Ia secara tidak langsung seolah-olah telah mempersendakan Parlimen dan agama Islam kerana Rang Undang-Undang (RUU) 355 yang digambarkan dalam karikatur itu adalah berkait dengan hal ehwal agama Islam,” kata kenyataan itu di sini hari ini. 

Nanyang Siang Pau sebelum ini menyiarkan sebuah kartun yang menggambarkan seekor monyet memakai songkok dan dilabelkan sebagai ‘speaker’ manakala seekor lagi monyet memakai serban dan diberi label ‘Hadi Awang’ pada Sabtu lalu di portal mereka. - K! ONLINE


Demikianlah Artikel PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP

Sekianlah artikel PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel PATUT AKHBAR TERSEBUT DITUTUP dengan alamat link https://wahkabar.blogspot.com/2017/04/patut-akhbar-tersebut-ditutup.html

Subscribe to receive free email updates: